Endnu et snydesoftware er fundet i biler fra Volkswagen

Der er igen fundet et snydesystem i biler fra Volkswagen. Det nye software påvirker myndighedernes miljøtests af bilerne og er installeret i Audi’er

Den 18. september kom det første gang frem, at den tyske bilproducent Volkswagen havde installeret snydesoftware i deres biler.

VW havde begået en manipulation af deres biler, med henblik på at snyde de testsystemer, som myndighederne bruger, når de skal miljøteste biler.

Nu har de californiske myndigheder fundet endnu et snydesystem. Ligesom det tidligere snydesoftware har dette også påvirket myndighedernes tests af Volkswagens biler.

Systemet er blevet brugt til at ændre gearingen af bilproducentens biler, så de udleder mindre CO2, så længe der ikke bliver rørt ved rattet, hvilket ofte ikke sker når myndighederne laver deres tests.

Næsten faldet ro på skandalen 

Efter de californiske myndigheder første gang opdagede Volkswagens snydesoftware, voksede sagen i lynets hast og blev hurtigt omtalt som den absolut største skandale i bilbranchen.

Den 62-årige ingeniør fra Volkswagen James Ling blev tiltalt i sagen, da han har udviklet motorer med snydesoftware igennem længere tid. En tiltale han erkendte sig skyldig i.

Siden da er bølgerne gået højt, og Volkswagen har måtte betale milliardbøder og se deres direktør forlade virksomheden. Volkswagens aktiekurser er desuden styrtdykket siden sagen blev offentliggjort.

Opdagelsen af det nye snydesystem sker ellers på et tidspunkt, hvor der næsten var faldet ro på den voldsomme sag. Skandalen har stået på året i gennem, og Volkswagen må nu se i øjnene, at sagens ende alligevel ikke er helt nær.

Snydesoftware i Audi’er

Da sagen første gang rullede, kom det frem at 11 millioner biler havde fået installeret snydesoftwaret, hvorfor Volkswagen kaldte millioner af biler tilbage på værksted, for at få re-kalibreret deres software.

Denne gang er det nye snydesystem installeret i biler af mærket Audi. Audi skulle have installeret systemet frem til maj 2016. Softwaret påvirker myndighedernes miljøtests i samme stil med det system, som i første gang udløste balladen for Volkswagen.

Audi-biler har dermed udledt mindre CO2 i tests, hvis der ikke er blevet rørt ved rattet under testen. Systemet har dog fungeret således, at softwaren har slået fra hvis rattet er blevet berørt.

Volkswagen har erkendt, at de har brugt det første software i forbindelse med miljøtest. System har således snydt de testsystemer, som myndighederne bruger til at måle udledning af skadelige stoffer i luften.

Det nye snydesystem fungerer altså på samme måde og skulle have været opdaget de californiske myndigheder allerede i denne sommer. Audi har endnu ikke kommet med nogen kommentar til sagen.

Den tyske bilproducent har oplyst, at de 11 millioner biler med det første snydesoftware hovedsageligt er solgt i USA og andre dele af verden.

Det er dog kommet frem, at 91.000 bilejere i Danmark er blandt de berørte.

Ca. 53.000 biler af mærket Volkswagen skulle have den første ulovlige software installeret, mens ca. 14.000 Audi-ejere ligeledes skulle være berørte. Derudover er ca. 16.000 Skoda-biler ramt mens Seat har 7.000 biler med snydesystemet.

Ifølge Volkswagen vil de dog kontakte alle de berørte bilejere.

Det er endnu ukendt hvor mange biler, der har fået installeret det nye snydesoftware.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *